Научное отражение № 1 (1)_2016

 

 

О СИНДРОМЕ ЭМОЦИОНАЛЬНОГО ВЫГОРАНИЯ У ПЕДАГОГОВ ДОШКОЛЬНЫХ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЙ

ON BURNOUT HAVE TEACHERS OF PRESCHOOL EDUCATIONAL ORGANIZATIONS

 

Ключевые слова: эмоциональное выгорание; дошкольное образование; профессиональная деформация.

Keywords: emotional burnout; early childhood education; professional deformation.

 

Аннотация: Проанализированы сущность и проявления синдрома эмоционального выгорания у воспитателей детского сада. Эмоциональное выгорание рассматривается как механизм психологической защиты в условиях психотравмирующей для педагога ситуации.

Abstract: We analyzed the nature and manifestations of emotional burnout syndrome among kindergarten teachers. Emotional burnout is a psychological defense mechanism in a traumatic situation for the teacher.

 

Болотникова Ольга Петровна, кандидат психологических наук, доцент кафедры «Дошкольная педагогика и психология».
Адрес: Тольяттинский государственный университет, 445020, г. Тольятти, ул. Белорусская, 14.
E-mail: bolotnikovaolga@mail.ru

Bolotnikovf Olga Petrovna, candidate of psychological sciences, assistant professor of the Department of Preschool Pedagogy and Psychology.
Address: Togliatti State University, 445020, Russia, Togliatti, Belorusskaya St., 14.
E-mail: tchernenko83@yandex.ru

Порох Анастасия Сергеевна, старший воспитатель МБДОУ «Детский сад № 345».
Адрес: 443902 г. Самара, ул. Парусная, д. 16А.
E-mail: homa05111988@mail.ru

Poroh Anastasiya Sergeevna, senior teacher MBDOU «Kindergarten № 345».
Address: 443902, Russia, Samara region, Parusnaya St., 16А.
E-mail: homa05111988@mail.ru

 

СОДЕРЖАТЕЛЬНАЯ МОДЕЛЬ СТИМУЛИРОВАНИЯ ПЕДАГОГОВ К ПОСТОЯННОМУ ЛИЧНОСТНОМУ И ПРОФЕССИОНАЛЬНОМУ РАЗВИТИЮ

SUBSTANTIAL MODEL TO PROMOTE THE TEACHERS TO THE PERMANENT PERSONAL AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT

 

Ключевые слова: воспитатель; квалификация; повышение; самообразование; профессионализм.

Keywords: educator; qualification; increase; self-education; professionalism.

 

Аннотация: Разработан проект с указанием структуры и содержания уровневой методической работы и индивидуальной поддержки профессионального саморазвития воспитателя ДОУ.

Abstract: A project with an indication of the structure and content-level methodical work and individual support for professional self-development teacher preschool.

 

Горобец Наталья Александровна, заместитель заведующего по воспитательной и методической работе.
Адрес: МАОУ детский сад № 79 «Гусельки», 445028, Россия, г. Тольятти, б-р Туполева, 18.
E-mail: tasha_67@mail.ru

Gorobets Natalia Alexandrovna, deputy director of educational and methodical work.
Address: Kindergarten № 79 «Guselki», 445028, Russia, Togliatti, Tupoleva st., 18.
E-mail: tasha_67@mail.ru

 

ОЦЕНОЧНЫЕ ВЫСКАЗЫВАНИЯ ПЕДАГОГОВ В РАБОТЕ С ДЕТЬМИ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

THE EVALUATIVE STATEMENTS EDUCATORS IN WORKING WITH PRESCHOOL CHILDREN

 

Ключевые слова: оценочные высказывания; типы оценочных высказываний; оценочный фон обучения; педагогические ситуации.

Keywords: evaluative statements; types of evaluative statements; estimated background of teaching; pedagogical situation.

 

Аннотация: В данной статье раскрываются подходы к овладению педагогами оценочными высказываниями в работе с детьми дошкольного возраста. На сегодняшний день система дошкольного образования совершенствуется как открытая, вариативная, направленная на предоставление образовательных услуг семьям, имеющим детей дошкольного возраста. На первый план ставится поиск новых путей к организации образовательной деятельности дошкольной организации, взаимодействие с семьей и начальной школой, уделяется большое внимание результативности процессов социализации, персонализации личностного развития дошкольников. Проанализированы теоретические исследования, согласно которым обнаруживается, что более актуальной становится необходимость в специалисте, способном с учетом меняющихся социально-экономических условий, общей ситуации в системе дошкольного образования в России и регионе оценивать педагогические ситуации и выбирать оптимальные варианты организации образовательного процесса, просчитывать социально значимые образовательные результаты, обеспечивая тем самым качество дошкольного образования. В статье указывается, что организовать педагогическую деятельность без оценки невозможно, так как оценка является одним из главных компонентов педагогической деятельности, признаком ее эффективности. Итогом оценочной деятельности является оценка как количественное и качественное выражение оценочного отношения. Проведен эксперимент по изучению уровня владения педагогами оценочных высказываний в отношении поведения и деятельности детей. Интерес представляет описание типов оценочных высказываний согласно проведенному констатирующему эксперименту. В статье представлены мероприятия по обучению педагогов использованию разных вариантов оценочных высказываний в адрес детей. Получены результаты положительной динамики в уровне овладения педагогами положительной оценки детей, их достижений и успехов. Данная проблематика имеет многогранный характер.

Abstract: This article describes approaches to the mastery of the educators evaluative remarks in working with preschool children. Today, the preschool education system is being improved as an open, changeable, focused on the provision of educational services to families with preschool children. The first plan is finding new ways to organization of educational activities preschool, his interactions with family and primary school, with particular focus on the impact of processes of socialization, personalization of personal development of preschool children. Analyzed theoretical study that found that the more urgent becomes the need for specialist, able to meet changing socio-economic conditions, the General situation in the preschool education system in Russia and the region to assess pedagogical situations and to choose optimal variants of organization of educational process, to calculate the socially important educational outcomes, thereby ensuring the quality of preschool education. The article States that to organize teaching activities without an evaluation of the unattainable, because evaluation is one of the main components of pedagogical activity, a sign of its effectiveness. The outcome of assessment activities is to assess how the quantitative and qualitative expression of estimated relationships. Conducted an experiment to study the proficiency of the educators evaluative statements in relation to the behavior and activities of children. Interest is a description of the types of evaluative statements according to the stating experiment. The article presents activities for training educators to use different options valuation statements to the children. The obtained results positive dynamics in the level of knowledge of the educators positive evaluation of children, their achievements and successes. This problem is multifaceted.

 

Дыбина Ольга Витальевна, доктор педагогических наук, профессор, заведующий кафедрой «Дошкольная педагогика и психология».
Адрес: Тольяттинский государственный университет, 445020, Россия, г. Тольятти, ул. Белорусская, 14.
E-mail: dybinaov@yandex.ru

Dybina Olga Vitalevna, doctor of pedagogical sciences, Professor, head of the Department of Pre-school Pedagogics and psychology".
Address: Togliatti State University, 445020, Russia, Togliatti, Belorusskaya st., 14.
E-mail: dybinaov@yandex.ru

 

ЭВОЛЮЦИЯ ТЕОРИИ И МЕТОДИКИ РАЗВИТИЯ МАТЕМАТИЧЕСКИХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ У ДОШКОЛЬНИКОВ В ОТЕЧЕСТВЕННОЙ ПЕДАГОГИКЕ XIXXXI ВЕКОВ

EVOLUTION OF THEORY AND PROCEDURE OF THE DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL IDEAS IN PRESCHOOLERS IN DOMESTIC PEDAGOGY XIX – XXI OF THE CENTURIES

 

Ключевые слова: дошкольник; математические представления; эволюция теории и методики; отечественная педагогика.

Keywords: preschooler; mathematical ideas; the evolution of theory and procedure; domestic pedagogy.

 

Аннотация: В статье представлен ретроспективный анализ теории и методики развития математических представлений у детей дошкольного возраста. Выделены и описаны этапы развития математических представлений в отечественной педагогике XIX – XXI вв.

Abstract: In the article the retrospective analysis of theory and procedure of the development of mathematical ideas in preschool childs is represented. Are isolated and described development stages of mathematical ideas in domestic pedagogy XIX – XXI of the substances.

 

Еник Оксана Алексеевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры «Дошкольная педагогика и психология».
Адрес: Тольяттинский государственный университет, 445020, Россия, г. Тольятти, ул. Белорусская, 14.
E-mail: oxa222@mail.ru

Enik Oxana Alekseyevna, candidate of pedagogical sciences, assistant professor of the Department of Preschool Pedagogy and Psychology.
Address: Address: Togliatti State University, 445020, Russia, Togliatti, Belorusskaya St., 14.
E-mail: oxa222@mail.ru

 

ФОРМИРОВАНИЕ У ДЕТЕЙ 4–5 ЛЕТ С ОБЩИМ НЕДОРАЗВИТИЕМ РЕЧИ НАВЫКОВ СЛОВООБРАЗОВАНИЯ СРЕДСТВАМИ ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ

THE FORMATION OF CHILDREN OF 4–5 YEARS WITH THE GENERAL UNDERDEVELOPMENT OF SPEECH WORD FORMATION SKILLS BY MEANS OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

 

Ключевые слова: дети с общим недоразвитием речи; навыки словообразования; информационно-коммуникационные технологии.

Keywords: children with the general underdevelopment of speech; word formation skills; information and communication technologies.

 

Аннотация: Словообразование выполняет много функций, оказывая значимое воздействие на формирование языковой компетенции и речевой коммуникации ребенка. Однако у детей с общим недоразвитием речи (ОНР) возможности в образовании новых форм слов ограничены. Формирование навыков словообразования исследуется в логопедии в основном относительно детей старшего дошкольного и младшего школьного возраста. Не разработаны научно обоснованные методы формирования навыков словообразования у детей среднего дошкольного возраста с ОНР. В данной статье представлены основные результаты экспериментального исследования формирования у детей 4–5 лет с общим недоразвитием речи навыков словообразования средствами информационно-коммуникационных технологий. Выделены критерии и показатели сформированности навыков словообразования у детей 4–5 лет с ОНР. Представлена апробированная методика формирования у детей 4–5 лет с ОНР навыков словообразования посредством ИКТ, которая предполагает поэтапную работу. Одним из главных преимуществ ИКТ является разнообразие предоставляемого материала, который вызывает у детей с ОНР интерес и повышает мотивацию к коррекционному процессу.

Abstract: Word formation performs many functions, has a serious impact on the formation of linguistic competence and speech child communication. However, for children with the general underdevelopment of speech opportunities in the formation of new forms of words limited. Formation of word formation skills in speech therapy is investigated mainly concerning the children of the senior preschool and younger school age. Have not yet developed methods of formation of skills of word formation in children of preschool age with the general underdevelopment of speech. This article presents the main results of an experimental study of formation at children of 4–5 years with the general underdevelopment of speech, word formation skills by means of information and communication technologies. Obtained criteria and indicators of formation of skills of word formation at children of 4–5 years with the general underdevelopment of speech. Presented approved methods of formation at children of 4–5 years with the general underdevelopment of speech word formation skills by means of information and communication technologies. One of the main advantages of information and communication technologies is provided by a variety of material, which causes children with the general underdevelopment of speech interest and increases the motivation for the correctional process.

 

Козлова Анна Юрьевна, кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры «Дошкольная педагогика и психология».
Адрес: Тольяттинский государственный университет, 445020, г. Тольятти, ул. Белорусская, 14.
E-mail: kuzinaaa@mail.ru

Kozlova Anna Yuryevna, candidate of pedagogical sciences, associate professor, assistant professor of chair Social Preschool Pedagogy and Psychology.
Address: Togliatti State University, 445020, Russia, Togliatti, Belorusskaya St., 14.
E-mail: kuzinaaa@mail.ru

 

ВЛИЯНИЕ ФЛЕШ-ИГР НА ЛОГИКО-МАТЕМАТИЧЕСКОЕ РАЗВИТИЕ ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

THE INFLUENCE OF FLASH GAMES ON LOGICAL-MATHEMATICAL DEVELOPMENT OF CHILDREN UNDER SCHOOL AGE

 

Ключевые слова: логико-математическое развитие; психофизиологические особенности; флеш-игры.

Keywords: logical and mathematical development; psychophysiological characteristics; flash games.

 

Аннотация: Раскрываются подходы к рассмотрению логико-математического развития у детей старшего дошкольного возраста. Определены направления применения флеш-игр для логико-математического развития дошкольников.

Abstract: The disclosed approach to the consideration logical and mathematical evolution of children in the high preschool age by means of Flash games.

 

Лихачева Екатерина Сергеевна, магистр, кафедра дошкольной педагогики и психологии.
Адрес: Тольяттинский государственный университет, 445020, Россия, г. Тольятти, ул. Белорусская, 14.
E-mail: katerina_.90@mail.ru

Likhacheva Ekaterina Sergeevna, Magister, Department of Preschool Pedagogy and Psychology.
Address: Togliatti State University, 445020, Russia, Togliatti, Belorusskaya st., 14.
E-mail: katerina_.90@mail.ru

 

ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ ФОРМИРОВАНИЯ ЗДОРОВЬЕСБЕРЕГАЮЩЕЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ РОДИТЕЛЕЙ ДОШКОЛЬНИКОВ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ

PEDAGOGICAL ASSISTANCE OF PARENTS’ HEALTH - COMPETENCE FORMATION AMONG PRESCHOOLERS WITH DISABILITIES

 

Ключевые слова: педагогическое сопровождение; здоровьесберегающая компетентность; компетентность родителей; дошкольники с ОВЗ.

Keywords: pedagogical assistance; health-preserving competence; parents’ competence; preschoolers with disabilities.

 

Аннотация: Изучено содержание и организация педагогического сопровождения формирования здоровьесберегающей компетентности родителей дошкольников с ограниченными возможностями здоровья.

Abstract: We have studied the content and organization of pedagogical assistance of parents’ health competence formation among preschoolers with disabilities.

 

Ошкина Алла Анатольевна, кандидат педагогических наук, доцент, доцент кафедры «Дошкольная педагогика и психология».
Адрес: Тольяттинский государственный университет, 445020, Россия, Тольятти, ул. Белорусская, 14.
E-mail: allaoshkina@yandex.ru

Oshkina Аlla Аnatolyevna, candidate of pedagogical sciences, associate professor, assistant professor of chair «Preschool pedagogy and psychology».
Address: Togliatti State University, 445020, Russia, Togliatti, Belorusskaya st., 14.
E-mail: allaoshkina@yandex.ru

 

ОРГАНИЗАЦИОННО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ УСПЕШНОГО ФОРМИРОВАНИЯ ЦЕННОСТНОЙ ОРИЕНТАЦИИ СТАРШИХ ПОДРОСТКОВ НА ЗДОРОВЫЙ ОБРАЗ ЖИЗНИ

ORGANIZATIONAL-PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE SUCCESSFUL FORMATION OF VALUE ORIENTATIONS OF THE SENIOR TEENAGERS FOR A HEALTHY LIFESTYLE

 

Ключевые слова: здоровый образ жизни; организационно-педагогические условия; здоровье; ценностная ориентация; здоровьесберегающая среда.

Keywords: healthy lifestyle; organizational and pedagogical conditions; health; value orientation; nurturing environment.
 

Аннотация: В данной статье рассматриваются ключевые организационно-педагогические условия проектирования здоровьесберегающей системы образовательного учреждения, обеспечивающие формирование ценностной ориентации учащихся на здоровый образ жизни.

Abstract: This article discusses key organizational and pedagogical conditions of designing the health care system, educational institutions, ensuring the formation of value orientations of students on a healthy lifestyle.

 

Панкова Юлия Олеговна, магистрант.
Адрес: Тольяттинский государственный университет, 445020, Россия, г. Тольятти, ул. Белорусская, 14.
E-mail: Julya-333@yandex.ru

Pankova Yuliya Olegovna, graduate student.
Address: Togliatti State University, 445020, Russia, Togliatti, Belorusskaya st., 14.
E-mail: Julya-333@yandex.ru

 

ОСОБЕННОСТИ РАЗВИТИЯ ТВОРЧЕСТВА И ХУДОЖЕСТВЕННЫХ СПОСОБНОСТЕЙ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА СРЕДСТВАМИ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОЙ И МУЗЫКАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТЕЙ

FEATURES OF THE DEVELOPMENT OF CREATIVITY AND ARTISTIC ABILITIES OF PRESCHOOL CHILDREN MEANS OF GRAPHIC AND MUSICAL ACTIVITIES

 

Ключевые слова: детское художественное творчество; творческие способности дошкольников; развитие воображения детей дошкольного возраста.

Keywords: children's artistic creativity; development of creativity; development of imagination.

 

Аннотация: В статье анализируется процесс развития творческих способностей детей старшего дошкольного возраста средствами изобразительной и музыкальной деятельности, а также представлены результаты диагностики детей двух групп: экспериментальной и контрольной. Результаты диагностики экспериментальной группы в констатирующем эксперименте значительно отличались по всем показателям. Благодаря созданным условиям для развития творческого воображения у детей экспериментальной группы лучше сформировались способность оригинально мыслить, решать логические задачи, расширять границы детского познания, и как результат – оптимизировать процесс всестороннего развития личности ребёнка.

Abstract: The article analyzes the process of development of creative abilities of children of preschool age by means of visual and musical-activity. And also presented the results of diagnostics of children of two groups: experimental and control. The results of diagnostics in ascertaining experiment experimental groups differed significantly on all parameters: originality, fluency, flexibility, and developed of. Due to favorable conditions for the development of creative imagination in children of the experimental group formed better ability originally to think, solve logical problems, to push the boundaries of children's learning, and as a result, optimize the process of comprehensive development of the child's personality.

 

Сивенкова Екатерина Викторовна, воспитатель высшей категории.
Адрес: МБУ детский сад № 84 «Пингвин», 445017, Россия, г. Тольятти, ул. Комсомольская, 155.
E-mail: khamzaevat@mail.ru

Sivenkova Ekaterina Viktorovna, the highest category of teacher.
Address: Kindergarten № 84 «Penguin», 445017, Russia, Togliatti, Komsomolskaya st., 155.
E-mail: khamzaevat@mail.ru

Ульянова Наталья Анатольевна, воспитатель.
Адрес: МБУ детский сад № 84 «Пингвин», 445017, Россия, г. Тольятти, ул. Комсомольская, 155.
E-mail: khamzaevat@mail.ru

Ulyanova Natalya Anatolievna, educator.
Address: Kindergarten № 84 «Penguin», 445017, Russia, Togliatti, Komsomolskaya st., 155.
E-mail: khamzaevat@mail.ru

Хамзаева Татьяна Анатольевна, музыкальный руководитель.
Адрес: МБУ детский сад № 84 «Пингвин», 445017, Россия, г. Тольятти, ул. Комсомольская, 155.
E-mail: khamzaevat@mail.ru

Khamzaeva Tatiana Anatolievna, musical director.
Address: Kindergarten № 84 «Penguin», 445017, Russia, Togliatti, Komsomolskaya st., 155.
E-mail: khamzaevat@mail.ru

 

УПРАВЛЕНИЕ НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКОЙ РАБОТОЙ ПЕДАГОГОВ В ДОШКОЛЬНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ ПОСРЕДСТВОМ РАЗРАБОТКИ ПРОЕКТОВ

MANAGEMENT OF SCIENTIFIC AND METHODICAL WORK OF TEACHERS IN PRESCHOOL EDUCATIONAL ORGANIZATIONS THROUGH PROJECT DEVELOPMENT

 

Ключевые слова: модель управления научно-методической работой педагогов в ДОО; методическая работа; разработка проектов.

Keywords: model of management of scientific and methodical work of teachers in preschool; methodical work; project development.

 

Аннотация: В статье приводятся результаты экспериментального исследования по повышению эффективности управления научно-методической работой педагогов в дошкольной образовательной организации посредством разработки проектов. Описываются этапы организации работы с педагогами по реализации модели управления научно-методической работой педагогов в ДОО посредством разработки проектов.

Abstract: The article presents the results of a pilot study to improve the efficiency of management of scientific and methodical work of teachers in preschool educational organizations through project development. It describes the steps of the organization of work with teachers on the implementation of scientific and methodical work of teachers management model in kindergarten through project development.

 

Сидякина Елена Анатольевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры «Дошкольная педагогика и психология».
Адрес: Тольяттинский государственный университет, 445020, Россия, Самарская область, г. Тольятти, улица Белорусская, 14.
E-mail: lk2890@mail.ru

Sidyakina Elena Anatol'yevna, candidate of pedagogical sciences, assistant professor of the Department of Preschool Pedagogy and Psychology.
Address: Togliatti State University, 445020, Russia, Togliatti, Belorusskaya St., 14.
E-mail: lk2890@mail.ru

Лысакова Инна Степановна, заместитель заведующего по ВМР.
Адрес: МБУ детский сад № 76 «Куколка», 445017, Россия, Самарская область, г. Тольятти, ул. Победы, 76.
E-mail: inn5259@yandex.ru

Lysakova Inna Stepanovna, deputy director.
Address: Kindergarten № 76 «Dolly», 445017, Russia, Samara region, Tolyatti, Victory st., 76.
E-mail: inn5259@yandex.ru

 

ВЛИЯНИЕ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ НА РАЗВИТИЕ У ДЕТЕЙ РАННЕГО ВОЗРАСТА СЕНСОРНЫХ СПОСОБНОСТЕЙ

THE IMPACT OF VISUAL ACTIVITIES ON THE DEVELOPMENT IN CHILDREN OF EARLY AGE SENSORY ABILITIES

 

Ключевые слова: дошкольное воспитание; развитие сенсорных способностей; детская изобразительная деятельность; педагогическое воздействие.

Keywords: preschool education; sensory faculties; childhood painting; pedagogical impact.

 

Аннотация: В статье рассмотрена проблема развития сенсорных способностей у детей в период раннего возраста. Характерной особенностью сенсорного развития именно в период раннего возраста является восприятие, которое становится базой для дальнейшего восприятия мира. Наиболее успешно сенсорные способности формируются в продуктивной деятельности, более всего – в изобразительной деятельности. В изобразительной деятельности у  дошкольников развивается внимание, усидчивость, тренируются рука и глаз. Развитие мелкой моторики рук определяет мыслительное развитие ребенка.

Abstract: The article considers the problem of development of sensory abilities in children in the early age. The characteristic features of sensory development in the early age is the perception that becomes the basis for further perception of the world. The most successful sensory faculties are formed in productive activities, more especially in the fine art. In the visual activities of children develops attention, perseverance, train the hand and eye. The development of fine motor skills determines the mental development of the child.

 

Ценёва Марина Анатольевна, старший преподаватель кафедры «Дошкольная педагогика и психология».
Адрес: Тольяттинский государственный университет, 445020, Россия, Самарская область, г. Тольятти, улица Белорусская, 14.
E-mail: marina.tseneva@yandex.ru

Tseneva Marina Anatolievna, senior lecturer of the Department of Preschool pedagogy and psychology.
Address: Togliatti State University, 445020, Russia, Samara region, Tolyatti, Belorusskaya St., 14.
E-mail: marina.tseneva@yandex.ru

 

 

Image: