Научное отражение № 2 (20)_2020

 

 

РОЛЬ ПЕДАГОГА В СОЗДАНИИ СОЦИАЛЬНОЙ СИТУАЦИИ РАЗВИТИЯ ДЕТЕЙ-ИНОФОНОВ ДЛЯ ИХ ПОЗИТИВНОЙ СОЦИАЛИЗАЦИИ
THE ROLE OF THE TEACHER IN CREATING A SOCIAL SITUATION OF THE DEVELOPMENT OF CHILDREN-FOREIGN PHONES FOR THEIR POSITIVE SOCIALIZATION

Ключевые слова: позитивная социализация; социальная ситуация развития; интериоризация.
Keywords: positive socialization; social situation of development; interiorization.

Аннотация. В статье рассмотрены особенности профессиональной деятельности воспитателей дошкольной образовательной организации в создании социальной ситуации развития детей-инофонов дошкольного возраста для их позитивной социализации.
Abstract. The article considers the features of professional activity of preschool educational organization teachers in creating a social situation for the development of children of preschool age with foreign languages for their positive socialization.

Анфисова Светлана Евгеньевна, старший преподаватель.
Адрес: Тольяттинский государственный университет, Россия, г. Тольятти.
E-mail: Sanfisova@yandex.ru

Anfisova Svetlana Yеvgenyevna, senior lecturer.
Address: Togliatti State University, Russia, Togliatti.
E-mail: Sanfisova@yandex.ru

Надежкина Ирина Анатольевна, заместитель директора.
Адрес: Структурное подразделение МБОУ «Школа № 26» детский сад «Тополёк», = Россия, г. Тольятти.
E-mail: school26@edu.tgl.ru

Nadezhkina Irina Anatolievna, Deputy Director.
Address: Structural unit of Municipal budgetary educational institution "School № 26" the kindergarten "Poplar", Russia, Togliatti.
E-mail: school26@edu.tgl.ru

Эшанкулова Татьяна Владимировна, воспитатель.
Адрес: Структурное подразделение МБОУ «Школа № 26» детский сад «Тополёк», = Россия, г. Тольятти.
E-mail: school26@edu.tgl.ru

Eshankulova Tatyana Vladimirovna, educator.
Address: Structural unit of Municipal budgetary educational institution "School № 26" the kindergarten "Poplar", Russia, Togliatti.
E-mail: school26@edu.tgl.ru

 

ФОРМИРОВАНИЕ У ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА УМЕНИЙ ВЗАИМОДЕЙСТВОВАТЬ С ИГРОКАМИ КОМАНДЫ ПРИ ОТРАБОТКЕ ТЕХНИЧЕСКИХ ЭЛЕМЕНТОВ В КОМАНДНЫХ СПОРТИВНЫХ ИГРАХ
FORMATION OF SKILLS FOR CHILDREN OF SENIOR PRESCHOOL AGE TO INTERACT WITH TEAM PLAYERS WHEN WORKING OUT TECHNICAL ELEMENTS IN TEAM SPORTS GAMES

Ключевые слова: умение взаимодействовать; спортивные игры; технические элементы; технологические приемы.
Keywords: skills to interact; sports games; technical elements; technological techniques.

Аннотация. В статье обосновывается актуальность применения педагогом технологических приемов, способствующих формированию у старших дошкольников умений взаимодействовать со сверстниками, в процессе отработки с детьми технических элементов в командных спортивных играх.
Abstract. The article substantiates the relevance of the use of technological techniques by a teacher that contribute to the formation of the skills of older preschoolers to interact with their peers, in the process of working out technical elements with children in team sports games.

Анфисова Светлана Евгеньевна, старший преподаватель кафедры «Дошкольная педагогика, прикладная психология».
Адрес: Тольяттинский государственный университет, Россия, г. Тольятти.
E-mail: Sanfisova@yandex.ru

Anfisova Svetlana Yevgenyevna, senior lecturer of the Chair of Pre-school Pedagogics, Applied Psychology.
Address: Togliatti State University, Russia, Togliatti.
E-mail: Sanfisova@yandex.ru

Семкина Светлана Ивановна, старший воспитатель.
Адрес: Муниципальное бюджетное образовательное учреждение детский сад № 104 «Соловушка», Россия, г. Тольятти.
E-mail: semkinasveta@yandex.ru

Semkina Svetlana Ivanovna, senior educator.
Address: Municipal budgetary educational institution Kindergarten № 104 «Nightingale», Russia, Togliatti.
E-mail: semkinasveta@yandex.ru

Лупика Наталья Геннадьевна, воспитатель.
Адрес: Муниципальное бюджетное образовательное учреждение детский сад № 104 «Соловушка», Россия, г. Тольятти.
E-mail: semkinasveta@yandex.ru

Lupica Natalia Gennadievna, educator
Address: Municipal budgetary educational institution Kindergarten № 104 «Nightingale», Russia, Togliatti.
E-mail: semkinasveta@yandex.ru

 

АКТИВИЗАЦИЯ ПОЗНАВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СТУДЕНТОВ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ВУЗОВ ПОСРЕДСТВОМ КОГНИТИВНОЙ ВИЗУАЛИЗАЦИИ
ACTIVATION OF COGNITIVE ACTIVITIES OF STUDENTS OF PEDAGOGICAL UNIVERSITIES BY MEANS OF COGNITIVE VISUALIZATION

Ключевые слова: познавательная деятельность; активизация познавательной деятельности; способы активизации познавательной деятельности; когнитивная визуализация.
Keywords: cognitive activity; intensification of cognitive activity; ways to enhance cognitive activity; cognitive visualization.

Аннотация. В данной статье рассматривается проблема активизации познавательной деятельности студентов педагогических вузов через использование средств когнитивной визуализации.
Abstract. This article discusses the problem of enhancing the cognitive activity of students of pedagogical universities through the use of cognitive visualization.

Дудковская Ирина Алексеевна, кандидат педагогических наук, доцент, заведующий кафедрой математики, информатики и методики преподавания.
Адрес: Куйбышевский филиал ФГБОУ ВО «Новосибирский государственный педагогический университет», Россия, г. Куйбышев.
E-mail: dudkowskay@mail.ru

Dudkovskaya Irina Alekseevna, candidate of pedagogical sciences, associate professor, head of the department of mathematics, computer science and teaching methods.
Address: Kuibyshev branch of Novosibirsk State Pedagogical, Russia, Kuibyshev.
E-mail: dudkowskay@mail.ru

 

РЕАЛИЗАЦИЯ МЕТОДОВ АКТИВНОГО ОБУЧЕНИЯ ПРИ ПОДГОТОВКЕ К ОСНОВНОМУ ГОСУДАРСТВЕННОМУ ЭКЗАМЕНУ ПО МАТЕМАТИКЕ
METHODS OF ACTIVE LEARNING AS PART OF PREPARATION FOR BASIC STATE EXAMINATION IN MATHEMATICS

Ключевые слова: активные методы обучения, основной государственный экзамен, методика подготовки к ОГЭ.
Keywords: methods of active learning; Basic State Examination; technique of preparation for Basic State Examination.

Аннотация. В статье раскрываются особенности подготовки обучающихся к основному государственному экзамену с использованием активных методов обучения.
Abstract. The article deals with specific features of preparation for Basic State Examination by means of methods of active learning.

Избицкая Ольга Викторовна, доцент.
Адрес: Куйбышевский филиал ФГБОУ ВО «Новосибирский государственный педагогический университет», Россия, г. Куйбышев.
E-mail: olga30071980@mail.ru

Izbitskaya Olga Victorovna, associate professor.
Address: Novosibirsk State Pedagogical University (Kuibyshev branch), Kuibyshev, Russia.
E-mail: olga30071980@mail.ru

Вальтер Кристина Владимировна, студент 5-го курса.
Адрес: Куйбышевский филиал ФГБОУ ВО «Новосибирский государственный педагогический университет», Россия, г. Куйбышев.
E-mail: osipova-1997@bk.ru

Valter Kristina Vladimirovna, student.
Address: Novosibirsk State Pedagogical University (Kuibyshev branch), Kuibyshev, Russia.
E-mail: osipova-1997@bk.ru

 

СОВРЕМЕННЫЕ ПОДХОДЫ К ЛОГИСТИКЕ КАК НАУКЕ О ПОВЫШЕНИИ ЭФФЕКТИВНОСТИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
MODERN APPROACHES TO LOGISTICS AS A SCIENCE OF INCREASING THE EFFECTIVENESS OF EDUCATIONAL ACTIVITIES IN GENERAL

Ключевые слова: качество образования; логистика; образовательная логистика; педагогическая логистика; задачи образовательной логистики; концепция образовательной логистики.
Keywords: quality of education; logistics; educational logistics; pedagogical logistics; tasks of educational logistics; the concept of educational logistics.

Аннотация. В данной статье рассмотрены современные подходы к логистике как науке повышения эффективности образовательной деятельности.
Abstract. This article discusses modern approaches to logistics as a science of increasing the effectiveness of educational activities in general.

Клочкова Галина Михайловна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры дошкольной педагогики и прикладной психологии.
Адрес: Тольяттинский государственный университет, Россия, г. Тольятти
E-mail: gal.klochkowa@yandex.ru

Klochkova Galina Mikhailovna, candidate of pedagogical Sciences, associate Professor of the Department of child-centred pedagogy and psychology.
Address: Togliatti State University, Russia, Togliatti.
E-mail: gal.klochkowa@yandex.ru

 

ДИДАКТИЧЕСКОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ РЕАЛИЗАЦИИ ПАРЦИАЛЬНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ПРОГРАММЫ «ОТ ФРЁБЕЛЯ ДО РОБОТА: РАСТИМ БУДУЩИХ ИНЖЕНЕРОВ»
DIDACTIC SUPPORT FOR IMPLEMENTATION PARTIAL EDUCATIONAL PROGRAM “FROM FROEBEL TO ROBOT: RAISING FUTURE ENGINEERS”

Ключевые слова: дидактическое обеспечение; дидактическая игра; дидактическое пособие.
Keywords: didactic software; didactic game; didactic manual.

Аннотация. В статье рассмотрены особенности разработанных дидактических игр и пособий в качестве дидактического обеспечения реализации парциальной образовательной программы «От Фрёбеля до робота: растим будущих инженеров».
Abstract. The article discusses the features of the developed didactic games and didactic manuals as didactic support for the implementation of the partial educational program «From Froebel to robot : raising future engineers».

Надежкина Ирина Анатольевна, заместитель директора.
Адрес: Структурное подразделение МБОУ «Школа № 26» детский сад «Тополёк», Россия, г. Тольятти.
E-mail: school26@edu.tgl.ru

Nadezhkina Irina Anatolievna, Deputy Director.
Address: Structural unit of School № 26 the Kindergarten "Poplar", Russia, Togliatti.
E-mail: school26@edu.tgl.ru

Клочкова Светлана Анатольевна, воспитатель.
Адрес: Структурное подразделение МБОУ «Школа № 26» детский сад «Тополёк», Россия, г. Тольятти.
E-mail: school26@edu.tgl.ru

Klochkova Svetlana Anatolievna, educator.
Address: Structural unit of School № 26 the Kindergarten "Poplar", Russia, Togliatti.
E-mail: school26@edu.tgl.ru

 

КОРРЕКЦИЯ ЗВУКОПРОИЗНОШЕНИЯ У ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА С ФОНЕТИКО-ФОНЕМАТИЧЕСКИМ НЕДОРАЗВИТИЕМ РЕЧИ ПОСРЕДСТВОМ ЛОГОРИТМИКИ
CORRECTION OF DEFECTS IN CHILDREN OF SENIOR PRESCHOOL AGE CHILDREN WITH PHONETIC AND PHONEMIC UNDERDEVELOPMENT OF SPEECH BY LOGARITHMIC

Ключевые слова: фонетико-фонематическое недоразвитие речи; логоритмика; логоритмические занятия; коррекционно-логопедическая работа.
Keywords: phonetic and phonemic underdevelopment of speech; logaritmica; logarithmicaxis classes; correctional-logopedic work.

Аннотация. В статье обосновывается актуальность применения занятий логоритмикой, разработанных совместно учителем-дефектологом и музыкальным руководителем, в коррекционно-логопедической работе по формированию фонематического восприятия у детей старшего дошкольного возраста с фонетико-фонематическим недоразвитием речи.
Abstract. The article substantiates the relevance of the use of logorhythmics classes, developed jointly by a teacher-defectologist and a music Director, in correctional and speech therapy work on the formation of phonemic perception in children of senior preschool age with phonetic and phonemic speech underdevelopment.

Новикова Гулира Гамбаровна, музыкальный руководитель.
Адрес: МБУ детский сад № 22 «Лучик», Россия, г. Тольятти.
E-mail: Glira531@mail.ru

Novikova Gulira Gambarova, music Director.
Address: Kindergarten 22 “Luchik”, Russia, Togliatti.
E-mail: Glira531@mail.ru

Романова Жанна Юрьевна, музыкальный руководитель.
Адрес: МБУ детский сад № 22 «Лучик», Россия, г. Тольятти.
E-mail: Glira531@mail.ru

Romanova Zhanna Yurievna, music Director.
Address: Kindergarten 22 “Luchik”, Russia, Togliatti.
E-mail: Glira531@mail.ru

Мельникова Алена Владимировна, воспитатель.
Адрес: МБУ детский сад № 22 «Лучик», Россия, г. Тольятти.
E-mail: Glira531@mail.ru

Melnikova Alena Vladimirovna, educator.
Address: Kindergarten 22 “Luchik”, Russia, Togliatti.
E-mail: Glira531@mail.ru

Пронина Ирина Анатольевна, воспитатель.
Адрес: МБУ детский сад № 22 «Лучик», Россия, г. Тольятти.
E-mail: Glira531@mail.ru

Pronina Irina Anatolyevna, educator.
Address: Kindergarten 22 “Luchik”, Russia, Togliatti.
E-mail: Glira531@mail.ru

 

ТЕХНОЛОГИЯ ИГРОВОГО КОНСТРУИРОВАНИЯ «ФАНКЛАСТИК» ДЕЯТЕЛЬНОСТНЫЙ СПОСОБ ПОЗНАНИЯ ДОШКОЛЬНИКАМИ СОЦИАЛЬНОЙ ДЕЙСТВИТЕЛЬНОСТИ
TECHNOLOGY OF GAME DESIGN «FANCLASTIC» – ACTIVITY-BASED WAY OF PRESCHOOL CHILDREN'S KNOWLEDGE OF SOCIAL REALITY

Ключевые слова: технология игрового конструирования «Фанкластик»; познавательная активность; познавательные затруднения; деятельностный способ познания.
Keywords: technology of game design «Fanclastic»; cognitive activity; cognitive difficulties; activity-based way of cognition.

Аннотация. В статье рассмотрены возможность использования технологии игрового конструирования «Фанкластик» как деятельностного способа познания дошкольниками социальной действительности.
Abstract. The article discusses the possibility of using the technology of game design «Fanclastic» as an activity-based way of learning social reality by preschoolers.

Сафронова Ирина Ивановна, директор.
Адрес: Муниципальное бюджетное образовательное учреждение «Школа № 26», Россия, г. Тольятти.
E-mail: school26@edu.tgl.ru

Safronova Irina Ivanovna, Director.
Address: Municipal budgetary educational institution "School № 26", Russia, Togliatti.
E-mail: school26@edu.tgl.ru

Назарова Надежда Александровна, воспитатель.
Адрес: Структурное подразделение Школы № 26 детский сад «Тополёк», Россия, г. Тольятти.
E-mail: school26@edu.tgl.ru

Nazarova Nadezhda Aleksandrovna, educator.
Address: Structural Unit of School № 26 the Kindergarten "Poplar", Russia, Togliatti.
E-mail: school26@edu.tgl.ru

Хромова Ирина Николаевна, воспитатель.
Адрес: Структурное подразделение Школы № 26 детский сад «Тополёк», Россия, г. Тольятти.
E-mail: school26@edu.tgl.ru

Khromova Irina Nikolaevna, educator.
Address: Structural Unit of School № 26 the Kindergarten "Poplar", Russia, Togliatti.
E-mail: school26@edu.tgl.ru

 

ПОДВИЖНАЯ ИГРА КАК СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ У ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА УМЕНИЙ ВЗАИМОДЕЙСТВОВАТЬ СО СВЕРСТНИКАМИ
MOBILE GAME AS A MEANS OF FORMATION FOR OLDER PRESCHOOL CHILDREN SKILLS TO INTERACT WITH PEERS

Ключевые слова: дошкольник; игровое взаимодействие; подвижная игра.
Keywords: preschooler; game interaction; the mobile game.

Аннотация. Статья посвящена актуальной проблеме формирования у детей старшего дошкольного возраста умений взаимодействовать в процессе организации подвижных игр.
Abstract. The article is devoted to the urgent problem of the formation in older children of preschool age of the ability to interact in the process of organizing outdoor games.

Семкина Светлана Ивановна, инструктор по физической культуре.
Адрес: Детский сад № 104 «Соловушка», Россия, г. Тольятти.
E-mail: semkinasveta@yandex.ru

Semkina Svetlana Ivanovna, physical education instructor.
Address: Kindergarten № 104 «Nightingale», Russia, Togliatti.
E-mail: semkinasveta@yandex.ru

Овчинникова Полина Юрьевна, инструктор по физической культуре.
Адрес: Детский сад № 104 «Соловушка», Россия, г. Тольятти.
E-mail: semkinasveta@yandex.ru

Ovchinnikova Polina Yuryevna, physical education instructor.
Address: Kindergarten № 104 «Nightingale», Russia, Togliatti.
E-mail: semkinasveta@yandex.ru

 

ФОРМИРОВАНИЕ У ДЕТЕЙ 5–6 ЛЕТ С ОБЩИМ НЕДОРАЗВИТИЕМ РЕЧИ НОМИНАТИВНОГО И ГЛАГОЛЬНОГО СЛОВАРЯ В ПРОЦЕССЕ ОЗНАКОМЛЕНИЯ С ПРОФЕССИЯМИ
FORMATION OF NOMINATIVE AND VERBAL VOCABULARY IN CHILDREN OF 5–6 YEARS WITH GENERAL SPEECH UNDERDEVELOPMENT IN THE PROCESS OF FAMILIARIZATION WITH PROFESSIONS

Ключевые слова: дошкольник; нарушение речи; словарь; речевое развитие; ознакомление с профессиями; коррекционная работа.
Keywords: preschool child; speech disorders; vocabulary; speech development; familiarization with professions; correctional work.

Аннотация. В статье поднимается проблема расширения словаря дошкольников с общим недоразвитием речи в процессе ознакомления с миром профессий. Раскрываются теоретические положения формирования словаря и ознакомления с современными профессиями. Рассматривается взаимодействие воспитателя, учителя-логопеда и родителей.
Abstract. The article raises the problem of expanding the vocabulary of preschool children with General speech underdevelopment in the process of getting acquainted with the world of professions. Describes the theoretical provisions of formation of the dictionary and become familiar with modern professions. The interaction of a teacher, a speech therapist, and parents is considered.

Ситкина Татьяна Николаевна, учитель-логопед.
Адрес: МБУ детский сад № 22 «Лучик», Россия, г. Тольятти.
E-mail: tsitkina@mail.ru

Sitkina Tatyana Nikolaevna, speech therapy teacher.
Address: Kindergarten 22 "Luchik", Russia, Togliatti.
E-mail: tsitkina@mail.ru

Макарова Элеонора Владимировна, учитель-логопед.
Адрес: МБУ детский сад № 22 «Лучик», Россия, г. Тольятти.
E-mail: tsitkina@mail.ru

Makarova Eleonora Vladimirovna, speech therapy teacher.
Address: Kindergarten 22 "Luchik", Russia, Togliatti.
E-mail: tsitkina@mail.ru

Кобзарева Алла Александровна, воспитатель.
Адрес: МБУ детский сад № 22 «Лучик», Россия, г. Тольятти.
E-mail: tsitkina@mail.ru

Kobzareva Alla Aleksandrovna, educator.
Address: Kindergarten 22 "Luchik", Russia, Togliatti.
E-mail: tsitkina@mail.ru

Коноплева Ирина Николаевна, воспитатель.
Адрес: МБУ детский сад № 22 «Лучик», Россия, г. Тольятти.
E-mail: tsitkina@mail.ru

Konopleva Irina Nikolaevna, educator.
Address: Kindergarten 22 "Luchik", Russia, Togliatti.
E-mail: tsitkina@mail.ru

 

МЕЖДИСЦИПЛИНАРНЫЕ СВЯЗИ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ФИЗИКЕ
INTERDISCIPLINARY COMMUNICATIONS IN THE LEARNING PROCESS PHYSICS

Ключевые слова: междисциплинарная интеграция; междисциплинарные связи; компетентность.
Keywords: cross-disciplinary integration; cross-disciplinary communications; competence.

Аннотация. В данной статье рассматривается один из способов систематизации учебного материала с использованием междисциплинарных связей при обучении физике; представлены элементы заданий лабораторной работы и практического занятия для курсантов военно-инженерного института.
Abstract. This paper discusses one way to systematize educational material using interdisciplinary connections in physics learning; Elements of laboratory work tasks and practical training for cadets of military engineering institute are presented.

Толмачева Наталья Александровна, кандидат технических наук, доцент кафедры физико-математических дисциплин.
Адрес: Омский автобронетанковый инженерный институт, Россия, г. Омск.
E-mail:  tol-nat-66@mail.ru

Tolmacheva Natalia Aleksandrovna, candidate of technical Sciences, associate Professor of the physico-mathematical Sciences Department.
Address: Omsk tank-automotive engineering Institute, Russia, Omsk.
E-mail: tol-nat-66@mail.ru

Кузовова Наталья Леонидовна, преподаватель кафедры физико-математических дисциплин.
Адрес: Омский автобронетанковый инженерный институт, Россия, г. Омск.
E-mail: shkulteckaya_n@mail.ru

Kuzovova Natalia Leonidovna, lecturer in physical and mathematical Sciences,
Address: Omsk tank-automotive engineering Institute, Russia, Omsk.
E-mail: shkulteckaya_n@mail.ru

 

ФОРМИРОВАНИЕ У ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА ПРЕДСТАВЛЕНИЙ О РУССКОМ КОСТЮМЕ НАРОДОВ ПОВОЛЖЬЯ ПОСРЕДСТВОМ ДИДАКТИЧЕСКИХ ИГР
FORMATION OF PRESCHOOL CHILDREN'S IDEAS ABOUT THE RUSSIAN COSTUME OF THE VOLGA REGION PEOPLES THROUGH DIDACTIC GAMES

Ключевые слова: Русский народный костюм; этническое самосознание; развивающая предметно-пространственная среда; дидактическая игра; народное творчество.
Keywords: Russian folk costume; ethnic identity; developing subject-spatial environment; didactic game; folk art.

Аннотация. В настоящее время актуальным направлением воспитания является формирование у ребенка старшего дошкольного возраста этнического самосознания, интереса к национальной культуре и традициям. Приобщение ребенка к культуре народов особенно значимо в дошкольные годы. В рамках реализации регионального компонента происходит приобщение ребенка, начиная с дошкольного возраста, к культуре народов Среднего Поволжья, в том числе русского народа. Его изучение имеет глубокий идейно-нравственный, патриотический смысл, способствует развитию современного искусства, преемственности поколений, передаче социального опыта последующим поколениям.
Abstract. At present, the current direction of education is the formation of an ethnic identity in a child of senior preschool age, an interest in national culture and traditions. The introduction of a child to the culture of peoples is especially important in preschool years. As part of the regional component, children are introduced to the culture of the Middle Volga region, including the Russian people, starting from preschool age. Its study has a deep ideological and moral, Patriotic meaning, contributes to the development of modern art, the continuity of generations, the transfer of social experience to subsequent generations.

Ценёва Марина Анатольевна, старший преподаватель кафедры «Дошкольная педагогика, прикладная психология»
Адрес: Тольяттинский государственный университет, Россия, г. Тольятти.
E-mail: marina.tseneva@yandex.ru

Tseneva Marina Anatolievna, senior lecturer of the Department of Preschool pedagogy, applied psychology.
Address: Togliatti State University, Russia, Tolyatti.
E-mail: marina.tseneva@yandex.ru

 

ДИАГНОСТИКА РАЗВИТИЯ ИНТЕРЕСА К НАУКАМ У СТАРШИХ ДОШКОЛЬНИКОВ
DIAGNOSTICS OF THE DEVELOPMENT OF INTEREST IN SCIENCE IN OLDER PRESCHOOLERS

Ключевые слова: интерес; дошкольники; диагностика развития интереса; познавательный интерес; интерес к наукам; критерии сформированности интереса.
Keywords: interest; preschool children; diagnostics of interest development; cognitive interest; interest in science; criteria of interest formation.

Аннотация. В статье представлена диагностика развития интереса у старших дошкольников к наукам; описаны критерии развития интереса, показатели, диагностические задания; дана характеристика уровней развития интереса у дошкольников к наукам.
Abstract. The article presents diagnostics of the development of interest in science in older preschoolers; describes the criteria for the development of interest, indicators, diagnostic tasks; describes the levels of interest in science in preschoolers.

Цыганкова Ирина Геннадьевна, заведующий.
Адрес: Детский сад № 140 «Златовласка» АНО ДО «Планета детства «Лада», Россия, г. Тольятти.
E-mail: zaved140@pdlada.ru

Tsygankova Irina Gennadievna, head.
Address: Kindergarten 140 "Zlatovlaska" of "Planet of childhood "Lada", Russia, Togliatti.
E-mail: zaved140@pdlada.ru

 

МЕТОДИЧЕСКИЕ АСПЕКТЫ ЛЕКЦИЙ ПО ХИМИИ ДЛЯ ИНОСТРАННЫХ ВОЕННОСЛУЖАЩИХ
METHODOLOGICAL ASPECTS OF LECTURES IN CHEMISTRY FOR FOREIGN MILITARY PERSONNEL

Ключевые слова: преподавание химии; иностранные военнослужащие; лекция; военный вуз.
Keywords: chemistry teaching; foreign military personnel; lecture; military university.

Аннотация. В статье описаны методические подходы к проведению лекционных занятий по химии для иностранных военнослужащих. Показана роль аудиовизуальных средств обучения, адаптированных для иностранных обучающихся, сделан акцент на лингво-методических особенностях процесса обучения химии на русском языке как иностранном.
Abstract. The article describes methodological approaches to conducting lectures on chemistry for foreign military personnel. The role of audiovisual teaching aids adapted for foreign students is shown, the emphasis is placed on the linguistic and methodological features of the process of teaching chemistry in Russian as a foreign language.

Шлякова Елена Валериевна, кандидат технических наук, доцент.
Адрес: Омский автобронетанковый инженерный институт, г. Омск, Россия.
E-mail: elena6500462@yandex.ru

Shlyakova Elena Valerievna, candidate of technical Sciences, associate Professor.
Address: Omsk tank-automotive engineering Institute, Omsk, Russia.
E-mail: elena6500462@yandex.ru

 

ФОРМИРОВАНИЕ У ДЕТЕЙ 6–7 ЛЕТ ПОИСКОВО-ИНФОРМАЦИОННЫХ УМЕНИЙ В ПРОЦЕССЕ ПОЗНАВАТЕЛЬНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
FORMATION IN CHILDREN AGED 6–7 SEARCH AND INFORMATION SKILLS IN THE PROCESS EDUCATIONAL AND RESEARCH ACTIVITIES

Ключевые слова: познавательное развитие; поисково-информационные умения; информационная культура; культура познания; познавательно-исследовательская деятельность.
Keywords: cognitive development; search and information skills; information culture; the culture of knowledge; cognitive-research activity.

Аннотация. Одной из ключевых задач познавательного развития детей дошкольного возраста является формирование у ребенка способности быть субъектом познавательно-исследовательской деятельности. Это связано с освоением ребенком поисково-информационных умений и способностью самостоятельно реализовывать их в процессе решения поисковых задач. В статье представлены теоретическое обоснование и экспериментальная проверка потенциала познавательно-исследовательской деятельности в процессе формировании у детей 6–7 лет поисково-информационных умений. Это связано с разработкой и поэтапной реализацией задач, типовых поисковых заданий с использованием разных типов источников информации, обеспечивающих в совокупности освоение всего комплекса поисково-информационных умений; определением и реализацией соответствующих содержания, методов и средств образовательной работы с детьми. Авторы на основе проведенного теоретического исследования уточнили перечень поисково-информационных умений детей, их операционально-деятельностный состав с учетом этапов познавательно-исследовательской деятельности, типов источников информации и возрастных особенностей детей; определили комплекс диагностических методик. В статье представлена характеристика проведенного диагностического исследования уровней сформированности поисково-информационных умений детей 6–7 лет, выявлены особенности образовательной работы по их формированию в процессе познавательно-исследовательской деятельности. Для достижения цели исследования авторами разработаны и апробированы задачи, этапы и содержание работы с детьми 6–7 лет по формированию в процессе познавательно-исследовательской деятельности. Результатом стали качественные изменения в поисково-информационных умениях всех детей; увеличение количества детей 6–7 лет с высоким уровнем их сформированности, уменьшение количества детей с низким уровнем.
Abstract. One of the key tasks of cognitive development of children of pre-school age is to develop the child's ability to be a subject of cognitive and research activities. This is due to the mastering of search and information skills, and the ability to implement them independently in the process of solving search tasks. The article presents a theoretical justification and experimental verification of the potential of cognitive research activities in the process of forming search and information skills in children aged 6–7 years. This is connected with the development and step-by-step implementation of tasks, standard search tasks using different types of information sources, which provide combined mastering of the all-complex of search and information skills; definition and implementation of appropriate content, methods and means of educational work with children. The authors, based on the theoretical study carried out, refine the search and information skills of children, their operational and activity composition taking into account the stages of educational and research activities, types of information sources and age characteristics of children; Complex of diagnostic methods was determined. The article presents the characteristics of the diagnostic study of the levels of formation of search and information skills of children aged 6–7, revealed the peculiarities of educational work on their formation in the process of educational and research activities. In order to achieve the objective of the study, the authors have developed and tested tasks, stages and content of work with children of 6–7 years of age on formation in the process of educational and research activities. The result was qualitative changes in the search and information skills of all children; increasing the number of children aged 6–7 with high level of formation, decreasing the number of children with low level.

Щетинина Валентина Владимировна, кандидат педагогических наук, доцент.
Адрес: Тольяттинский государственный университет, Россия, г. Тольятти.
E-mail: V.V.Kn@mail.ru

Shchetinina Valentina Vladimirovna, candidate of pedagogic Sciences, docent.
Address: Togliatti State University, Russia, Togliatti.
E-mail: V.V.Kn@mail.ru

Морозова Анна Владимировна, воспитатель.
Адрес: Муниципальное автономное образовательное учреждение детский сад № 120 «Сказочный», Россия, г. Тольятти.
E-mail: V.V.Kn@mail.ru

Morozova Anna Vladimirovna, educator.
Address: Kindergarten 120 «Fabulous», Russia, Togliatti.
E-mail: V.V.Kn@mail.ru

 

ПРОБЛЕМЫ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО СОПРОВОЖДЕНИЯ РОДИТЕЛЕЙ ДЕТЕЙ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ
PROBLEMS OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF PARENTS OF CHILDREN WITH DISABILITIES

Ключевые слова: психолого-педагогическое сопровождение; родители; дети с ограниченными возможностями здоровья.
Keywords: psychological and pedagogical support; parents; children with disabilities.

Аннотация. В статье представлен анализ проблем психолого-педагогического сопровождения родителей детей с ограниченными возможностями здоровья и путей их решения.
Abstract. The article presents an analysis of the problems of psychological and pedagogical support of parents of children with disabilities and ways to solve them.

Плотникова Татьяна Юрьевна, кандидат психологических наук, доцент.
Адрес: Тольяттинский государственный университет, Россия, г. Тольятти.
E-mail: mysina83@mail.ru

Plotnykova Tatiana Urievna, candidate of psychological sciences, associate professor.
Address: Togliatti State University, Russia, Togliatti.
E-mail: mysina83@mail.ru

 

 

 

 

 

Image: