Научное отражение № 3 (21)_2020

 

 

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИГРОВЫХ МЕТОДОВ ОБУЧЕНИЯ НА УРОКАХ ИНФОРМАТИКИ ДЛЯ РАЗВИТИЯ УУД ОБУЧАЮЩИХСЯ
USE OF GAMING METHODS OF LEARNING IN INFORMATICS LESSONS FOR DEVELOPMENT OF STUDENTS UNIVERSAL LEARNING ACTIVITIES

Ключевые слова: методы обучения; игровые методы обучения; преподавание информатики; универсальные учебные действия.
Keywords: teaching methods; game teaching methods; teaching computer science; universal learning activities.

Аннотация. В данной статье рассматривается проблема развития универсальных учебных действий обучающихся посредством использования игровых методов обучения на уроках информатики.
Abstract. This article discusses the problem of the development of universal educational actions of students through the use of game teaching methods in computer science lessons.

Дудковская Ирина Алексеевна, кандидат педагогических наук, доцент, заведующий кафедрой математики, информатики и методики преподавания.
Адрес: Куйбышевский филиал федерального государственного бюджетного образовательного учреждения высшего образования «Новосибирский государственный педагогический университет», Россия, г. Куйбышев.
E-mail: dudkowskay@mail.ru

Dudkovskaya Irina Alekseevna, candidate of pedagogical sciences, associate professor, head of the department of mathematics, computer science and teaching methods.
Address: Kuibyshev branch of the Novosibirsk State Pedagogical University Federal State Budgetary Educational Institution of Higher Education, Russia, Kuibyshev.
E-mail: dudkowskay@mail.ru

 

РАЗРАБОТКА МОДЕЛИ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ ФАКУЛЬТЕТА ДОВУЗОВСКОЙ ПОДГОТОВКИ МЕДИЦИНСКОГО УНИВЕРСИТЕТА НА ОСНОВЕ ИДЕИ ЧЕЛОВЕЧНОСТИ
ELABORATION OF A MODEL OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF THE FACULTY OF PRE-UNIVERSITY TRAINING OF THE MEDICAL UNIVERSITY BASED ON THE IDEA OF HUMANITY

Ключевые слова: человечность; профессиональное воспитание; образовательная среда; моделирование; средообразующие действия.
Keywords: humanity; professional education; educational environment; modeling; environmental actions.

Аннотация. Статья посвящена разработке модели образовательной среды факультета довузовской подготовки медицинского университета в контексте идеи человечности. Раскрывается содержание понятия «человечность» в аспекте профессиональной деятельности врача на основе анализа философских и психологических трактовок. Описаны средообразующие действия по наполнению компонентов образовательной среды смыслами человечности как ключевой установки в деятельности врача. Статья будет интересна специалистам в области медицинского образования.
Abstract. The article is devoted to the elaboration of a model of the educational environment of the Faculty of pre-University training of a medical University in the context of the idea of humanity. The article reveals the content of the concept of humanity in the aspect of professional activity of a doctor based on the analysis of philosophical and psychological interpretations. The author describes the environment-forming actions to fill the components of the educational environment with the meanings of humanity as a key attitude in the doctor's activity. This article will be of interest to specialists in the field of medical education.

Зачиняева Елена Федоровна, кандидат педагогических наук, доцент Департамента психологии и образования Школы искусств и гуманитарных наук.
Адрес: Дальневосточный федеральный университет, Россия, г. Владивосток.
E-mail: zachinyaeva.ef@dvfu.ru

Zachinyaeva Elena Fedorovna, Сandidate of Pedagogical Sciences, Assistant Professor of Department of Psykhology and Education, School of Arts and Humanities.
Address: Far East Federal University, Russia, Vladivostok.

Ефремова Евгения Дмитриевна, заместитель директора Факультета довузовской подготовки по воспитательной работе.
Адрес: Тихоокеанский государственный медицинский университет, Россия, г. Владивосток.
E-mail: efr279@gmail.com

Efremova Yevgeny Dmitrievna, Deputy Director of the Faculty of pre-University training in educational work.
Address: Pacific State Medical University, Russia, Vladivostok.
E-mail: efr279@gmail.com

 

ВОЗМОЖНОСТИ РЕАЛИЗАЦИИ ИНТЕГРИРОВАННЫХ УРОКОВ ПРИ ОБУЧЕНИИ ГЕОГРАФИИ В ШКОЛЕ
OPPORTUNITIES FOR IMPLEMENTING INTEGRATED LESSONS IN TEACHING GEOGRAPHY AT SCHOOL

Ключевые слова: интеграция; интегрированные уроки; разнообразие приемов; блоки проведения интегрированных уроков; перспектива результатов.
Keywords: integration; integrated lessons; variety of techniques; blocks for conducting integrated lessons; the prospect of results.

Аннотация. В статье рассматриваются проблемы проведения интегрированных уроков географии в школе и взаимодействие школьных дисциплин при внедрении интеграции.
Abstract. The article discusses the problems of conducting integrated geography lessons at school and the interaction of school disciplines in the implementation of integration.

Кирсанова Наталия Анатольевна, учитель географии.
Адрес: Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение городского округа Тольятти «Школа № 86», Россия, г. Тольятти.
E-mail: neshka76.15@mail.ru

Kirsanova Natalia Anatolyevna, teacher of geography.
Address: Municipal Budgetary Educational Institution of the Togliatti City District "School 86", Russia, Togliatti.
E-mail: neshka76.15@mail.ru

 

ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ МОБИЛЬНОСТЬ КАК СОЦИАЛЬНО ЗНАЧИМАЯ ЗАДАЧА МОДЕРНИЗАЦИИ РОССИЙСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ
PROFESSIONAL MOBILITY AS A SOCIAL SIGNIFICANT TASK OF MODERNIZATION RUSSIAN EDUCATION

Ключевые слова: организационно-педагогические условия; профессиональная мобильность педагогов; компоненты педагогического процесса; ценностно-мотивационный компонент; когнитивный компонент; личностно-смысловой компонент.
Keywords: organizational and pedagogical conditions; professional mobility of teachers; components of the pedagogical process; value-motivational component; cognitive component; personal-semantic component.

Аннотация. В данной статье рассмотрена профессиональная мобильность как социально значимая задача образования, которую можно решить посредством правильно организованных педагогических условий.
Abstract. In this article, professional mobility is considered as a socially significant task of education, which can be solved through proper organizational and pedagogical conditions.

Клочкова Галина Михайловна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры дошкольной педагогики и психологии.
Адрес: Тольяттинский государственный университет, Россия, г. Тольятти.
E-mail: gal.klochkowa@yandex.ru

Klochkova Galina Mikhailovna, candidate of pedagogical Sciences, associate Professor of the Department of child-centred pedagogy and psychology.
Address: Togliatti State University, Russia, Togliatti.
E-mail: gal.klochkowа@yandex.ru

 

СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ ПЕДАГОГА СОЦИАЛЬНОЙ СФЕРЫ НА ОСНОВЕ РАЗВИТИЯ ЕГО ЦЕННОСТНЫХ ОРИЕНТАЦИЙ
IMPROVING THE PROFESSIONAL COMPETENCE OF THE SOCIAL SPHERE TEACHER BASED ON THE DEVELOPMENT OF HIS VALUE ORIENTATIONS

Ключевые слова: компетентность; ценностные ориентации; саморазвитие педагога; повышение квалификации педагогических кадров.
Keywords: competence; value orientations; self-development of the teacher; advanced training of teachers.

Аннотация. В данной статье обосновывается актуальность необходимости формирования ценностных ориентаций у педагогов социальной сферы с целью повышения их профессиональной компетентности, описан опыт проведения экспериментального исследования на базе социально-реабилитационного учреждения.
Abstract. This article substantiates the urgency of the need for the formation of value orientations among teachers of the social sphere in order to increase their professional competence, described the experience of conducting an experimental study on the basis of a social rehabilitation institution.

Лященко Светлана Михайловна, кандидат педагогических наук, директор
Адрес: ГКУ СО «Тольяттинский социальный приют для детей и подростков «Дельфин», Россия, г. Тольятти.
E-mail: 34-50-95@bk.ru

Lyashchenko Svetlana Michailovna, Candidate of Pedagogic Sciences, Director.
Address: Togliatti social shelter for children and adolescents "Dolphin", Russia, Togliatti.
E-mail: 34-50-95@bk.ru

 

ФОРМИРОВАНИЕ У ДЕТЕЙ 6–7 ЛЕТ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ О СВОЕЙ СТРАНЕ
FORMATION IN CHILDREN 6–7 YEARS OF AGE ABOUT YOUR COUNTRY

Ключевые слова: старший дошкольный возраст; нравственно-патриотическое воспитание; патриотизм; ценностное отношение; представления о Родине, культурно-исторические представления.
Keywords: senior preschool age; moral and patriotic education; patriotism; value attitude; ideas about the Motherland.

Аннотация. В статье проанализированы особенности формирования у детей 6–7 лет представлений о России. Рассмотрены особенности и результаты экспериментальной работы по формированию у детей 6–7 лет представлений о своей стране.
Abstract. The article analyzes the features of the formation of ideas about Russia in children aged 6–7 years. The features and results of experimental work on the formation of ideas about their country in children of 6–7 years old are considered.

Пономарева Валерия Сергеевна, старший воспитатель
Адрес: МАОУ ДС № 120 «Сказочный», Россия, г. Тольятти.

Ponomareva Valeriya Sergeevna, senior educator
Address: Kindergarten 120 «Fairytale», Russia, Togliatti.

 

СОВРЕМЕННЫЙ ПОДХОД К ФОРМИРОВАНИЮ КУЛЬТУРНО-ИСТОРИЧЕСКИХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ О РОДНОМ КРАЕ У ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА
FORMATION OF CULTURAL AND HISTORICAL CONCEPTS IN SENIOR PRESCHOOL CHILDREN ABOUT HOME LAND THROUGH QUEST GAMES

Ключевые слова: старший дошкольный возраст; патриотическое воспитание; культурно-исторические представления о родном крае; квест-игра.
Keywords: senior preschool age; patriotic education; cultural and historical ideas about the native land; quest game.

Аннотация. В статье проанализированы особенности формирования у детей старшего дошкольного возраста культурно-исторических представлений о родном крае. Рассмотрены особенности содержания работы по формированию у детей старшего дошкольного возраста культурно-исторических представлений о родном крае посредством квест-игр.
Abstract. The article analyzes the features of the formation of cultural and historical ideas about their native land in older preschool children. The features of the content of work on the formation of cultural and historical ideas about their native land in older preschool children through quest games are considered.

Пономарева Валерия Сергеевна, старший воспитатель.
Адрес: МАОУ ДС № 120 «Сказочный», Россия, г. Тольятти.

Ponomareva Valeriya Sergeevna, senior educator.
Address: Kindergarten 120 «Fairytale», Russia, Togliatti.

Бочкова Екатерина Сергеевна, воспитатель.
Адрес: МАОУ ДС № 120 «Сказочный», Россия, г. Тольятти.

Bochkova Ekaterina Sergeevna, educator.
Address: Kindergarten 120 «Fairytale», Russia, Togliatti.

 

О ПАТРИОТИЧЕСКОМ ВОСПИТАНИИ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА
ABOUT
PATRIOTIC EDUCATION PRESCHOOL CHILDREN

Ключевые слова: дошкольный возраст; патриотическое воспитание; нравственные чувства; патриотизм; гражданственность.
Keywords: preschool age; patriotic education; moral feelings; patriotism; citizenship.

Аннотация. В статье проанализированы суть и содержание патриотического воспитания, возрастные особенности детей дошкольного возраста, обеспечивающие его эффективность. Рассмотрены методы и приемы патриотического воспитания детей дошкольного возраста.
Abstract. The article analyzes the essence and content of patriotic education, age characteristics of preschool children, ensuring its effectiveness. Methods and techniques of patriotic education of preschool children are considered.

Пономарева Татьяна Юрьевна, педагог-психолог.
Адрес: МБУ детский сад № 22 «Лучик», Россия, г. Тольятти.

Ponomareva Tatyana Yurievna, educational psychologist.
Address: Kindergarten № 22 "Luchik", Russia, Tolyatti.

Ситкина Татьяна Николаевна, учитель-логопед.
Адрес: МБУ детский сад № 22 «Лучик», Россия, г. Тольятти.

Sitkina Tatyana Nikolaevna, teacher-speech therapist.
Address: Kindergarten № 22 "Luchik", Russia, Tolyatti.

 

ФОРМИРОВАНИЕ ЭКОЛОГО-ГЕОГРАФИЧЕСКИХ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ У ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА ПОСРЕДСТВОМ ЭКОЛОГО-ТУРИСТИЧЕСКОЙ ГОСТИНОЙ
THE FORMATION OF ECOLOGICAL AND GEOGRAPHICAL REPRESENTATIONS IN CHILDREN OF SENIOR PRESCHOOL AGE THROUGH AN ECOLOGICAL AND TOURIST LOUNGE

Ключевые слова: эколого-географические представления детей старшего дошкольного возраста; эколого-туристическая гостиная; эколого-туристический маршрут.
Keywords: ecological-geographical representations of older preschool children; ecological-tourist lounge; ecological-tourist route.

Аннотация. В статье раскрывается опыт работы по формированию эколого-географических представлений у детей старшего дошкольного возраста. Для формирования эколого-географических представлений у детей 6–7 лет были разработаны и апробированы эколого-туристические маршруты по Самарской области для всей семьи, конспекты эколого-туристической гостиной «Юный путешественник». В основе разработанных конспектов лежит форма организации работы с детьми – эколого-туристическая гостиная.
Abstract. The article reveals the experience of working on the formation of ecological and geographical representations in older preschool children. For the formation of ecological and geographical ideas in children of 6-7 years old, ecological tourist routes in the Samara region for the whole family were developed and tested, as well as notes of the ecological tourist living room "Young traveler". The developed abstracts are based on the form of organizing work with children - an ecological-tourist lounge.

Сидякина Елена Анатольевна, кандидат педагогических наук, доцент кафедры дошкольной педагогики, прикладной психологии гуманитарно-педагогического института
Адрес: Тольяттинский государственный университет, Россия, г. Тольятти.

Sidyakina Elena Anatolievna, candidate of pedagogical sciences, Associate Professor, Department of Preschool Pedagogy, Applied Psychology Humanitarian Pedagogical Institute.
Address: Togliatti State University, Russia, Togliatti.

 

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ СЕРВИСА LEARNINGAPPS.ORG В ОБУЧЕНИИ РЕШЕНИЮ КОМБИНАТОРНЫХ ЗАДАЧ
USE OF LEARNINGAPPS.ORG SERVICE IN TRAINING IN COMBINATORIAL TASKS

Ключевые слова: веб-сервис LearningApps.org; комбинаторика; младший школьник; начальная школа.
Keywords: web service LearningApps.org; combinatorics; junior school; elementary school.

Аннотация. В статье рассматривается применение интерактивных образовательных материалов в обучении младших школьников. Приводятся примеры использования и описываются преимущества интерактивных средств, которые разработаны с помощью сервиса LearningApps.org для решения комбинаторных задач на уроках математики в начальной школе.
Abstract. The article considers the use of interactive educational materials in the education of younger schoolchildren. Examples of usage and advantages of interactive tools developed with the LearningApps.org service for solving combinatorial problems in mathematics lessons in primary school are given.

Слизская Ольга Валерьевна, студентка
Адрес: Ставропольский государственный педагогический институт, Россия, г. Ставрополь
E-mail: olga.slizskaya.98@mail.ru

Slizskaya Olga Valerievna, student.
Address: Stavropol State Pedagogical Institute, Russia, Stavropol.
E-mail: olga.slizskaya.98@mail.ru

 

ПОДХОДЫ К ЛИДЕРСТВУ И ОБУЧЕНИЮ КАК ФАКТОРАМ КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТИ КОМПАНИИ
APPROACHES TO LEADERSHIP AND TRAINING AS A FACTOR OF THE COMPANY'S COMPETITIVENESS

Ключевые слова: управление человеческими ресурсами; лидерство; обучение; компании; эффективность.
Keywords: human resource management; leadership; training; companies; efficiency.

Аннотация. Актуальность исследования обусловлена тем, что модель обучения ориентирована на развитие гибких навыков, прежде всего, навыков лидерства. Представлена иерархия подходов к лидерству и обучению по Н. Тичи. Такое обучение преследует только одну цель – повышение конкурентоспособности компании. Практическая значимость исследования основана на интересе руководителей к преподаванию, что также требует изучения и осмысления. Однако наиболее правдоподобная гипотеза о причинах, породивших этот тренд, состоит в том, что в условиях развивающегося общества знания преподавание становится важной формой самообразования, позволяющего специалистам поддерживать индивидуальную конкурентоспособность.
Abstract. The relevance of the study is due to the fact that the learning model is focused on the development of flexible skills, primarily leadership skills. A hierarchy of approaches to leadership and Teachi teaching is presented. Such training has only one goal – to increase the company's competitiveness. The practical significance of the study is aimed at the tendency of leaders' interest in teaching, which still requires study and reflection. However, the most plausible hypothesis about the reasons that gave rise to this trend is that, in a developing knowledge society, teaching becomes an important form of self-education that allows specialists to maintain individual competitiveness.

Собиров Бежан Шукриллоевич, ассистент кафедры менеджмента и бизнеса.
Адрес: Сургутский государственный университет, Россия, г. Сургут.
E-mail: shirinkina86@yandex.ru

Sobirov Bezhan Shukrilloevich, Assistant of the Department of Management and Business.
Address: Surgut State University, Russia, Surgut.
E-mail: shirinkina86@yandex.ru

 

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ОСНОВЫ ПРИМЕНЕНИЯ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В ВЫСШИХ УЧЕБНЫХ ЗАВЕДЕНИЯХ
FORMATION OF PERSONAL LEGAL AWARENESS OF STUDENTS OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS THROUGH THE MODERNIZATION OF THE SYSTEM OF LEGAL EDUCATION AND UPBRINGING

Ключевые слова: информационные технологии, образовательная деятельность, высшее ученое заведение, социальные классы, информационное сознание, информатизация.
Keywords: information and communication technologies, educational activity, higher educational institution, social classes, information consciousness, informatization.

Аннотация. Понимание и анализ использования новейших информационных технологий в образовательной деятельности, в частности в высших учебных заведениях, а также их сущности, роли и места в будущей профессиональной деятельности выпускников придают актуальность данному исследованию. В современном динамично развивающемся мире общественный труд социального класса из области материального производства давно уже трансформировался в сферу получения, хранения, обработки, передачи и использования информации. Благодаря такой важной составляющей, как «информированность», совершенствуется информационное сознание человека, что, в свою очередь, способствует его творческому и общественному стремлению, формированию универсально развитой личности и наиболее полному раскрытию природного потенциала. На сегодняшний день тесное сотрудничество процессов информатизации общества и всех форм образовательной платформы определяют уровень и масштабы модернизации нынешних информационно-коммуникационных технологий. В системе образования успешная деятельность по применению этих технологий способствует ускоренной передаче информации и обеспечению взаимодействия преподавателя со студентами.
Abstract. Understanding and analyzing the use of the latest information and communication technologies in educational activities, in particular in higher education institutions, as well as their essence, role and place in future professional activities give relevance to this research. In today's dynamically developing world, social work of the social class has long been transformed from the field of material production to the sphere of receiving, storing, processing, transmitting and using information. Thanks to such an important component as "awareness", the information consciousness of a person is improved, which in turn contributes to his creative and social aspirations, the formation of a universally developed personality and the fullest disclosure of natural potential. Today, close cooperation between the processes of informatization of society and all forms of educational platforms determines the level and scale of modernization of current information and communication technologies. In the education system, successful use of these technologies contributes to the accelerated transfer of information and ensure interaction between the teacher and students.

Туркаева Лаура Вахитовна, старший преподаватель.
Адрес: Грозненский государственный нефтяной технический университет им. акад. М.Д. Миллионщикова, Россия, г. Грозный
E-mail: turkaevalaura@mail.ru

Turkaeva Lauura Vakhitovna, senior teacher.
Address: Grozny State Oil Technical University named after acad. M.D. Millionshchikov, Russia, Grozny.
E-mail: turkaevalaura@mail.ru

 

МЕТОДИКА КОНСТРУИРОВАНИЯ УСЛОЖНЕННЫХ ХИМИЧЕСКИХ ЗАДАЧ
METHODS FOR CONSTRUCTING COMPLEX CHEMICAL PROBLEMS

Ключевые слова: обучение химии; усложненная химическая задача; конструирование химических задач.
Keywords: chemistry training; complicated chemical task; designing of chemical tasks.

Аннотация. Организация внеаудиторной работы по решению качественных и количественных химических задач повышенной сложности требует определенного методического обеспечения. В статье рассматриваются методические подходы к процессу конструирования усложненных химических задач, основанные на использовании типовых расчетных задач и нескольких взаимосвязанных химических реакциях.
Abstract. The organization of extracurricular work to solve qualitative and quantitative chemical problems of increased complexity requires a certain methodological support. The article deals with methodological approaches to the process of constructing complex chemical problems based on the use of standard computational problems and several interrelated chemical reactions.

Шлякова Елена Валериевна, кандидат технических наук, доцент
Адрес: Омский автобронетанковый инженерный институт, Россия, г. Омск.
E-mail: elena6500462@yandex.ru

Shlyakova Elena Valerievna, candidate of technical Sciences, associate Professor.
Address: Omsk tank-automotive engineering Institute, Russia, Omsk.
E-mail: elena6500462@yandex.ru

 

ФОТОТРЕНИНГ КАК СРЕДСТВО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО И ЛИЧНОСТНОГО РАЗВИТИЯ СТУДЕНТОВ-ПСИХОЛОГОВ
PHOTO TRAINING AS A MEANS OF PROFESSIONAL AND PERSONAL DEVELOPMENT OF PSYCHOLOGY STUDENTS

Ключевые слова: интенсификация; интерактивное обучение; самооценка; фототерапия; фототренинг.
Keywords: intensification; online training; self-esteem; light therapy; photo training.

Аннотация. В статье рассматривается определение понятий «интенсификация» и «интерактивное обучение» в современной психологии. Особое внимание уделяется эффективности фототерапии в психологическом тренинге, которая помогает корректировать самооценку студентов-психологов.
Abstract. The author considers the definition of «intensification» and «interactive learning» in modern psychology. Special attention is given to the effectiveness of phototherapy in psychological training, which helps to correct self-esteem of psychology students.

Петровская Вера Геннадьевна, кандидат психологических наук, доцент
Адрес: Куйбышевский филиал федерального государственного  бюджетного образовательного учреждения высшего образования «Новосибирский государственный педагогический университет», Россия, г. Куйбышев.
E-mail: vera.petrovskaya.64@mail.ru

Petrovskaya Vera Gennadievna, candidate of psychological Sciences, associate Professor
Address: Novosibirsk State Pedagogical University (Kuibyshev branch), Russia, Novosibirsk region, Kuibyshev.
E-mail: vera.petrovskaya.64@mail.ru

 

 

 

 

 

 

Image: